mariekekeurntjes.reismee.nl

Eerste week in Praag!

Zoals jullie weten, ben ik 14 juni aangekomen in Praag. Daar werd ik opgehaald van het vliegveld door mijn Nederlandse huisbaas, wat wel zo fijn was aangezien het al een vrij stressvolle dag was. Toen we bij mijn huis aankwamen, bleek dat ik op de 5de verdieping woon zonder lift, dus dat werd flink sjouwen met de bagage! Alle huisgenootjes waren toevallig thuis, dus heb ze gelijk ontmoet. Ik woon met Jolien, een Belgisch meisje dat bij Imbev werkt, wat dan weer tegenover mijn werk is, en die daardoor dus heel veel van mijn collega's kent. Dan is er nog Lydia, die komt uit Oostenrijk, en waar die werkt weet ik niet precies, maar ze is echt heel veel op zakenreis. De vierde huisgenoot is Petr, en die komt uit Hongarije, en is hier op stage voor zijn Master die hij in Leiden doet. Die laatste is erg op zichzelf, dus die zie ik weinig. Het is dus vooral Jolien en ik in het huis, dus wel relaxt, zo'n supergroot appartement bijna voor ons met z'n tweetjes! Het appartement is dus supergroot, met een hele grote woonkamer / keuken, twee wc's, een badkamer met twee wasbakken, een douche en een bad en dan dus 4 slaapkamers. Mijn kamer is ook prima, zeker wel 20 vierkante meter, maar met aan 1 kant een schuin dak dus dat beperkt de mogelijkheden een beetje. Ook hebben ze hier in Praag de gewoonte om geen gordijnen voor de ramen te doen, dus ik word nog steeds erg vroeg wakker door het licht 's ochtends. Maar dat zal vast wennen.

Vrijdagochtend werd ik op kantoor verwacht om mijn contract te tekenen. Helaas was het Casual Friday, dus kon ik niet stiekem kijken wat de dresscode een beetje was haha. Daarna moest ik een uittreksel van goed gedrag halen bij een kantoor waar iedereen echt superchagrijnig was, om vervolgens een medische keuring te moeten doorstaan. Die eerste dag was dus vrij stressvol ook, omdat ik natuurlijk de weg niet wist, maar wel overal op tijd moest zijn. Maar is allemaal goedgekomen.

Zaterdag ben ik wat meer gaan rondkijken, en heb ik een beetje door het toeristische centrum gelopen. Echt alle gebouwen lijken wel mooi te zijn in deze stad, en het weer is echt geweldig! Vorige week zaterdag en maandag was het wel echt superheet (32-34 graden), maar de rest van de dagen was het echt lekker.. Dat mag ook wel, want ik heb een hoop zon in te halen na 2 jaar in het zonloze Engeland... Zondag heb ik ook een beetje door de stad gelopen, en een bankrekening geopend. Zondagavond heb ik natuurlijk de voetbalwedstrijd gekeken, met Lydia en Jolien in een pub met aardig wat NLers, erg gezellig (vooral in het begin;-)). Na de wedstrijd wel gelijk naar huis gegaan, want er was natuurlijk weinig feeststemming meer over, en maandag was mijn eerste dag op kantoor!

Maandag en dinsdag heb ik induction gehad, wat inhoudt dat ik vooral algemene dingen over het bedrijf heb geleerd, en een soort colleges had met alle newjoiners van het bedrijf, in totaal 22 mensen en vooral Tsjechen. Wat me wel opviel is dat Tsjechen echt helemaal geen enthousiast of open volk is, en soms heb ik ook het idee dat ze buitenlanders niet zo leuk vinden. Maar gelukkig heb ik inmiddels ook al wat uitzonderingen ontmoet. Bij die induction heb ik wel wat leuke mensen leren kennen, maar omdat die mensen helaas niet bij mij op de afdeling zitten heb ik ze sindsdien niet meer gezien.

Woensdag begon ik eindelijk echt op kantoor, en kreeg ik eindelijk een beetje een idee van wat mijn werk gaat inhouden. Ik zit in het contact center team, wat inhoudt dat ik door Unilever medewerkers kan worden gebeld en ge-emaild met problemen op het gebied van HR. Simpel gezegd moet ik dan die problemen of zelf oplossen, of delegeren naar specialistenteams, die over een kleiner gedeelte van HR dan meer moeten weten. Ik ben wel blij dat ik deze positie heb gekregen, omdat ik nu van alles iets moet weten, en ook contact heb met medewerkers, waardoor ik altijd superdruk ga zijn, en me dus nooit hoef te vervelen.

Ik heb de rest van de week vooral training gehad op het gebied van de systemen waar mee gewerkt wordt, en daar ook examens over gehad, waarbij ik heel goed gescoord heb. Ik vind het tot nu toe nog niet zo ingewikkeld, maar er zijn al redelijk wat mensen weggegaan omdat ze de baan te moeilijk vonden, en er staat er nog eentje op het punt om te vertrekken om diezelfde reden, dus we zullen het zien!

Elke pauze heb ik gegeten met mensen die ook redelijk nieuw in het bedrijf waren, maximaal 3 weken, dus wel gezellig. Vrijdagavond was er een event georganiseerd vanuit Accenture, het Mid Summer Event, en daar ben ik natuurlijk heen gegaan, omdat het de uitgelezen kans was om mensen te leren kennen. Dat was erg gezellig, en daar hebben we worsten en marshmallows gebakken op een kampvuur, spijkergepoept en met eieren op lepels rondgerend en dat soort dingen. Helaas was mijn team niet zo goed, en hebben we alleen op de algemene kennis quiz goed gescoord, maar dat mocht de pret niet drukken.

Zaterdag was er een festival in Praag, en ben ik daar met wat meiden heen geweest. Dat was heel relaxt, lekker op het gras in de zon zitten, leuk muziekje erbij, (aardbeien)biertje erbij, prima manier om je zaterdag door te komen! 's Avonds zijn we ook nog uitgeweest, en heb ik dus een eerste indruk gehad van het uitgaansleven in Praag. Ik vond het wel leuk, maar wel erg druk overal, en beetje jammer dat ze overal mogen roken, dus je stinkt een uur in de wind als je weer thuis komt. Maar zeker voor herhaling vatbaar.! Ik kon ook heel gemakkelijk weer met de tram naar huis midden in de nacht, ideaal..

Vandaag heb ik het wat rustiger aan gedaan, en heb ik alleen een paar uurtjes in mijn bikini aan de rivier gelegen met drie collega's, en daarna nog even boodschappen gedaan. Dat boodschappen doen wil nog niet zo, aangezien alles op de verpakkingen in het Tsjechisch is, ook in de Albert Hein, dus snap er de ballen niet van. Maar dat komt nog wel hoop ik.

Ik heb het hier dus prima naar mijn zin, moet alleen nog wel wennen aan het feit dat Rahul en ik niet meer samenwonen en elkaar nu alleen maar via Skype kunnen spreken en zien, maar je moet wat over hebben voor een goede carriere... Nou zo maar eens naar bed, morgen begint weer een nieuwe werkweek met vele trainingen, ik houd jullie op de hoogte ! :-)

Tiny

weer mooi geschreven maar ik mis nog een belangrijk detail het juiste adres!

yvonne kerkhoff

hey marieke heel veel plezier in praag maar hoe lang blijf je nou daar dan en succes met je baan

Marieke Keurntjes

Mijn adres is:

Krymska 126/2
101 00 Prague
Czech Republic

Marieke Keurntjes

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie. Ik weet nog niet hoelang ik hier blijf, maar ik denk voor ongeveer 1,5 jaar.

Groetjes,
Marieke

Roos

Ha! ik had je stukje al wel gelezen, maar nog niet kunnen reageren. Zo te lezen heb je je nog niet verveeld ;-) Fijn dat je al zo snel mensen hebt leren kennen! Hoe bevalt het bij Accenture? En geef je ook nog even jegoede telnr door? Ik heb alleen je engelse nog! xx

José

klinkt allemaal goed, veel plezier daar en werk ze natuurlijk ;-)